Pendekatan
Binaan
Pendekatan binaan juga dikenali sebagai pendekatan
sintesis iaitu pengajaran bacaan bagi pendekatan ini dimulakan dengan
memperkenalkan unsur-unsur yang terkecil terlebih dahulu kemudian diikuti
dengan unsur yang lebih besar. Dalam pendekatan ini, murid-murid akan
diperkenalkan dengan huruf-huruf terlebih dahulu kemudian diikuti dengan suku
kata, perkataan, rangkai kata, ayat dan cerita.
Contoh, untuk mengajar perkataan ‘makan’,
murid-murid perlu diperkenalkan dahulu dengan huruf-huruf ‘m’, ‘a’, ‘k’, ’a’
dan ‘n’ dan daripadanya dibentuk suku kata ‘ma’ dan ‘kan’,
kemudian digabungkan menjadi ‘makan’. Perkataan ini akan digalurkan
dengan perkataan lain yang telah diketahui oleh pelajar untuk membentuk rangkai
kata, ayat dan seterusnya cerita. Kaedah yang sesuai dengan pendekatan ini
ialah kaedah abjad.
Pendekatan
Cerakinan
Pendekatan cerakinan ini dikenali sebagai
pendekatan analisis iaitu pendekatan pengajaran ini mendahulukan unsur yang
besar, kemudian unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsur yang kecil yang
membentuk struktur yang besar tersebut. Melalui pendekatan ini, pengajaran
bacaan ini dimulakan dengan memperkenalkan ayat kepada murid – murid kemudian
ayat itu dicerakinkan kepada perkataan-perkataan, daripada perkataan dipecahkan
kepada suku kata seterusnya huruf-huruf.
Contoh ayat seperti ‘saya sayang ibu’. Dalam
ayat ini, perkataan-perkataan ialah ‘saya’ , ‘sayang’, ‘ibu’,
manakala suku kata terdiri daripada ‘sa + ya’ , ‘sa + yang’ , ‘i
+ bu’ , dan huruf-huruf ialah ‘s’, ‘a’, ‘y’, ‘a’, ‘s’, ‘a’, ‘y’,
‘a’, ‘n’. ‘g’, ‘i’, ‘b’, ‘u’. Kaedah yang sesuai dengan pendekatan ini
ialah kaedah pandang dan sebut yang di dalamnya terangkum kaedah seluruh
perkataan, kaedah rangkai kata, kaedah ayat dan kaedah cerita.
Pendekatan
Elektik
Pendekatan elektik juga dikenali sebagai pendekatan
campuran. Pendekatan elektik ini menggabungkan kedua-dua pendekatan iaitu
pendekatan binaan dan juga pendekatan cerakinan. Pendekatan ini mengambil
ciri-ciri yang terbaik daripada kedua-duanya, disesuaikan dengan keadaan
murid-murid, situasi bilik darjah, bahan pengajaran dan sebagainya. Pendekatan
ini mestilah dijalankan secara sistematik dan dirancangkan dengan
sebaik-baiknya. Ia juga mestilah mempertimbangkan dengan semasak-masaknya akan
sifat-sifat dan ejaan bahasa Melayu yang fonemik, struktur suku kata,
tatabahasa, sistem sebutan dan sebagainya agar perjalanan pengajaran dapat
meninggalkan kesan yang sebaik-baiknya kepada para pelajar.
Pendekatan Pengalaman Bahasa
Pendekatan ini biasanya digunakan kepada pelajar-pelajar yang
mempunyai perbezaan linguistik. Menurut Lewis (1991) dengan menggunakan bahasa
lisan pelajar dapat mencerminkan penguasaan sintaksis dan struktur ayat. Penggunaan
perbendaharaan kata menggunakan bahan bacaan berdasarkan bahasa dan pengalaman
pelajar. Perkataan itu mencerminkan kandungan teks bagi memudahkan pelajar
membina makna. Pelajar mempunyai pengalaman bahasa mudah menguasai teks. Ia menjadi
pendorong kepada pembaca peringkat awal dan melahirkan sikap positif dalam
membaca. Keupayaan bahasa pelajar penting bagi menggunakan pndekatan ini. Pendekatan
ini dapat disepadukan dengan pendekatan lain. Guru boleh memulakan pengajaran
membaca dengan pendekatan ini sebelum memperkenalkan pendekatan berasakan
kesusasteraan. Pendekatan ini melibatkan aktiviti belajar termasuk hubungan
antara pemikiran, pertuturan, penulisan, dan membaca.
No comments:
Post a Comment