BELAJAR MEMBACA


Belajar Membaca

Belajar membaca merupakan suatu permulaan bagi seorang kanak-kanak sebelum memasuki alam persekolahan untuk menuntut ilmu. Peringkat awal kanak-kanak biasanya didedahkan dengan kaedah Behavioristic.  Kaedah Behavioristic ialah kaedah bacaan yang bersifat menghafal. Mereka diajar menghafal huruf A hingga Z. Hal ini penting supaya kanak-kanak mampu mengetahui huruf serta membunyikannya dengan intonasi yang tepat. Kaedah atau cara yang sesuai untuk mengajar kanak-kanak belajar membaca perlu dilakukan bagi memastikan mereka tidak menghadapi kesukaran dalam kemahiran membaca pada peringkat permulaan dan seterusnya tidak ketinggalan pada masa pembelajaran nanti. 


Kaedah Fonetik
Antara kaedah yang boleh dilakukan ialah melalui kaedah fonetik. Kaedah ini ialah membaca dengan memperkenalkan bunyi secara sistematik dan amat sesuai diajarkan kepada kanak-kanak. Kaedah ini juga telah dibuktikan secara saintifik sebagai kaedah otak manusia membaca. Otak manusia membaca dengan membunyikan huruf-hruf yang dilihat kepada bunyi-bunyi lalu otak membunyikan huruf-huruf yang dilihat bagi menyebut atau membunyikan huruf tersebut. Langkah utama kaedah ini ialah kanak-kanak perlu tahu bunyi huruf dari segi bentuk, rupa dan cara tulis huruf tersebut, dan seterusnya mereka dapat mengaitkan huruf yang dilihat dengan bunyi yang berkaitan. Kaedah ini dapat membantu kanak-kanak menyebut perkataan dengan betul.


Kaedah Abjad
Selain itu, Kaedah Abjad juga boleh digunakan mengajar kanak-kanak membaca. Kaedah ini juga dikenali sebagai kedah huruf dan merupakan keadah yang tertua pernah dilakukan semenjak Kerajaan Greek dan Rom. Kamaruddun Hj. Hussin (1998:257) menyatakan bahawa kaedah ini memperkenalkan nama-nama huruf dan bunyi-bunyi huruf. Belajar kaedah ini sebenarnya tertumpu kepada penghafalan abjad, pembentukan suku kata, dan aktiviti mengeja. Menghafal abjad dalam konteks ini bertujuan untuk memudahkan proses pembentukan dan pengejaan murid pada peringkat seterusnya


Kaedah Pandang Sebut
Kaedah Pandang Sebut juga merupakan salah cara belajar membaca yang berkesan. Kaedah ini digunakan oleh guru dalam mengajar murid untuk membaca dengan cara murid tersebut melihat dan menyebut sesutu bahan bacaan. Menurut Azwan Wan Chik (1993:184), kaedah ini dijadikan asas untuk mengajar murid-murid dalam membaca kerana wadah ini memperkenalkan perkataan kepada murid dan bukannya huruf atau suku kata.


Kaedah SQ3R
Kaedah SQ3R turut digunakan dalam belajar membaca. Hal ini penting untuk memastikan bahan bacaan yang dibaca sentiasa diingati. Kaedah ini telah diperkenalkan oleh Francis P.Robinson pada tahun 1941 dan kini menjadi antara kaedah membaca yang popular. Terdapat lima langkah dalam kaedah ini, antaranya ialah Survey, Question, Read, Recite, dan Review. Sebelum membaca, pembaca perlu teliti mengenai survey bacaan untuk mendapatkan gagasan umum tentang apa yang akan di baca nanti.  Pada peringkat ini, pembacaan dilakukan dalam beberapa minit tetapi secara sistematik dan mencari idea-idea penting. Pembacaan peringkat survey boleh dilakukan dengan memerhatikan tajuk buku, nama penulis, dan tahun penerbitannya bagi memudahkan pembacaan seterusnya.
   
Peringkat kedua ialah Question, iaitu persoalan demi persoalan mengenai perkara yang ingin dicari akan timbul semasa pembaca berada di peringkat survey malah akan menimbulkan persoalan yang lebih mendalam. Hal ini menyebabkan pembaca akan membaca dengan lebih aktif dan lebih mudah memahami bahan bacaan tersebut (Adenan Ayob & Abdullah Yusof, 2010)

Peringkat yang seterusnya ialah Read, iaitu pembacaan yang dilakukan secara kritis dan mengikuti urutan-urutannya. Pada peringkat ini pembaca disarankan untuk mencari jawapan bagi persoalan-persoalan yang timbul dalam bahan bacaan tersebut. Peringkat keempat ialah Recite iaitu pembaca perlu membuat catatan dan sekiranya pembacaan tersebut masih tidak jelas, pembaca tersebut perlu membaca semula bacaan tersebut. Peringkat terakhir ialah Review, iaitu pembaca disarankan untuk mengulangi pembacaan terhadap topik-topik atau idea-idea penting untuk memastikan pembacaan tersebut diingati. Menurut Adenan Ayob & Abdullah Yusof (2010) pada tahap ini, proses pembacaan akan menjadi lebih baik dan lebih memahami bahan bacaan tersebut.

Kesimpulannya, kaedah belajar membaca diatas perlu dilaksanakan dengan teratur supaya tidak wujud masalah semasa pengajaran bermula. Kaedah belajar membaca bagi murid yang lebih dewasa berbeza dengan murid pada tahap awal pembelajaran. Oleh itu, guru perlu memilih kaedah yang sesuai dengan keperluan murid mereka. 






No comments:

Post a Comment